04.06.15

Duurzame inzetbaarheid: wie zit er achter het stuur?

Categorie: Artikelen

StuurOoit was het niet meer dan vanzelfsprekend dat je je hele leven voor dezelfde organisatie bleef werken. Inmiddels is dat eerder uitzondering dan regel. Door de economische turbulentie waarin we ons bevinden volgen verandering elkaar in steeds hoger tempo op. Dat vereist van organisaties en medewerkers een flinke dosis wendbaarheid,
aanpassingsvermogen en innovatiekracht. Het gaat om zelfsturing en jezelf steeds opnieuw durven uitvinden.

Bij mijn vorige werkgevers heb ik ervaring mogen opdoen met heel uiteenlopende groepen medewerkers. De hoogopgeleide starters op de arbeidsmarkt die ik mocht begeleiden leken over het algemeen vrij makkelijk mee te bewegen met alle veranderingen. Ze waren loyaal en toonden veel inzet, maar plaatsten hun eigen leven en behoeftes centraal bij het maken van loopbaankeuzes. Ze zaten achter het stuur van hun eigen loopbaan mede doordat ze zich onafhankelijker opstelden richting hun werkgever.

Ook heb ik het genoegen gehad om met (zeer) ervaren professionals en stafmedewerkers samen te mogen werken. Deskundige mensen met veel kennis en ervaring. Voor sommige van hen was het bezig zijn met en verantwoordelijkheid nemen voor de eigen inzetbaarheid en loopbaanontwikkeling iets nieuws. Mijn vraag naar hun volgende stap en plan B was soms behoorlijk confronterend en een waardevolle wake up call.

Of je pas net met je carrière begint of al ruimschoots ervaring hebt, verantwoordelijkheid nemen voor je eigen inzetbaarheid is essentieel. Ook van werkgevers vraagt het de nodige inspanning. In het artikel “Duurzame inzetbaarheid zet mens weer centraal” spreekt Glenn van der Burg van mVO Nederland over de 6 V’s van duurzame inzetbaarheid. Er zijn diverse aspecten waar organisaties actief mee aan de slag kunnen om de duurzame inzetbaarheid van hun medewerkers te stimuleren, waaronder:

  1. Een goede vertrouwensbasis;
  2. Delen van talent met andere organisaties. Het binden en boeien door juist los te laten;
  3. Stimuleren van vrijheid en autonomie (Daniel H. Pink schreef hierover een inspirerend boek genaamd “Drive”);
  4. Faciliteren en stimuleren van persoonlijke vitaliteit;
  5. Aandacht besteden aan de ontwikkeling van vakmanschap;
  6. Betekenisvol werk ofwel zorg dat medewerkers weten waarom ze het doen.
Tags:

Beantwoorden

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>